امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





۸ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۶ ثبت شده است


روسا و سرپرستان محترم ادارات

 

ضمن تقدیر و تشکر از عزیزانی که در بازه زمانی زمستان 95 نسبت به تکمیل و ارسال بموقع فایل بازدید اقدام نمودند، به اطلاع می رساند با توجه به اینکه خرداد ماه سال جاری مصادف با ماه مبارک رمضان می باشد، لذا ضمن انجام بازدید از کتابخانه های نهادی و مشارکتی زیر مجموعه خود، فایل اکسس تکمیل شده این بازدیدها را تا تاریخ 6 خرداد ماه از طریق ایمیل به کارشناس امور کتابخانه ها ارسال نمایید.

لازم به توضیح است:

1- فایل بازدید باید در بازه زمانی 4 فروردین تا 4 خرداد سال جاری تکمیل گردد.

2-فایل بازدید می بایست حتما در آخرین ویرایش از فایل سپهر که در وبلاگ arzyabi.blog.ir  بارگزاری گردیده است تکمیل و ارسال گردد.

3- فایل بازدید می بایست حتما در محل کتابخانه مورد بازدید و شخصا توسط رئیس یا سرپرست اداره تکمیل گردد.

 

 

موفق و پیروز باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۰۸:۴۸
حسینعلی خودکار


همکاران گرامی

فایل راهنمای تکمیل فرم های مسابقات مکتوب جشنواره رضوی که در آن کد امور کتابخانه ها هر کتابخانه نیز  درج گردیده است،  از لینک زیر قابل دانلود می باشد.

 

 

http://s9.picofile.com/file/8294410026/rahnayae_t_razavi.rar.html

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۱:۲۵
حسینعلی خودکار


 از جمله برنامه‌های در دست اقدام در غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، طرح عضویت رایگان بازدیدکنندگان از نمایشگاه در کتابخانه‌های عمومی از طریق ارائه معرفی‌نامه است. بر اساس این طرح که با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در طی ایام برگزاری نمایشگاه اجرا خواهد شد، به بازدیدکنندگان از غرفه نهاد معرفی‌نامه‌ای ارائه خواهد شد و افراد با در دست داشتن معرفی‌نامه مذکور می‌توانند به هر کدام از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور، مراجعه و به رایگان و فقط با پرداخت هزینه صدور کارت، عضو کتابخانه شوند. در این خصوص موارد زیر جهت اطلاع، به حضور ارسال می‌شود:

- معرفی‌نامه فقط برای دارنده و تا تاریخ 7 خرداد ماه اعتبار دارد؛

- نام و نام خانوادگی و کد ملی فرد متقاضی باید در معرفی‌نامه قید شده باشد.

- افرادی که با معرفی‌نامه مذکور به کتابخانه مراجعه می‌کنند، باید به صورت رایگان و صرفا با پرداخت هزینه صدور کارت،عضو کتابخانه شوند؛

  • در سامانه مدیریت، از منوی نوع عضویت، (تفاهم‌نامه با سازمان‌ها) انتخاب شود؛
  • گزینه (ویژه نمایشگاه کتاب/ فقط دارندگان معرفینامه معتبر از نمایشگاه - رایگان کارت بهاء) انتخاب شود.

- عضویت این افراد در سامانه مدیریت، عضویت سراسری انتخاب شده و در خصوص مزایای این نوع عضویت، اطلاعات لازم در اختیار فرد قرار گیرد.

- کتابداران باید معرفی‌نامه را از فرد دریافت کرده، بعد از طی مراحل ثبت‌نام، نسبت به نگهداری و ارسال کارت‌های دریافت شده به اداره کل استان اقدام نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۵۴
حسینعلی خودکار

 

 با عنایت به آماده‌سازی فرایند رف‌خوانی سیستمی در سامانه مدیریت و نظر به اینکه برای اجرای این فرایند، الزامات  و پیش‌نیازهایی به شرح ذیل ضرورت دارد، مقتضی است ترتیبی اتخاذ شود که مراتب ذیل در اسرع وقت در اختیار  مسئولین و کتابداران ارجمند کلیه کتابخانه‌های عمومی نهاد قرار گیرد ودر این خصوص نظارت و پیگیری‌های لازم را به انجام برسانید.

الف) قبل از انجام رف‌خوانی انجام اقداماتی که در ذیل شرح داده شده، به منظور اجرای مطلوب، سریع و دقیق سیاهه‌برداری و رف‌خوانی منابع در کتابخانه الزامی است.

  • اصلاح داده‌ها: لازم است ابتدا کارکنان محترم کتابخانه، نسبت به بررسی و اصلاح داده‌های خود اقدام کنند. در این راستا، گزارش «اصلاح داده‌ها» در ذیل منوی گزارش‌ها، ستون کتابداری در دسترس کتابداران ارجمند قرار دارد. لازم است مجموعه گزارش‌های موجود در این بخش، توسط همکاران بررسی و داده‌های نادرست با پیگیری از طریق کارشناسان امور کتابخانه‌ها اصلاح شود. 
  • مرتب‌سازی و چیدمان صحیح منابع کتابخانه بر اساس شماره راهنما:  قبل از سیاهه‌برداری منابع، مرتب‌سازی و چیدمان صحیح منابع در قفسه‌ها بر اساس شماره راهنمای آن‌ها( رده اصلی، رده فرعی و کاتر) ، ضرورت دارد. این فرایند با نظارت مسئول کتابخانه و رئیس اداره شهرستان به انجام رسد و سعی شود که تا قبل از ابلاغ رسمی رف‌خوانی، تمامی منابع از نظر چیدمان بر اساس شماره راهنما در جایگاه صحیح خود در قفسه قرار گرفته باشند.
  • بررسی بارکدهای منابع و چاپ مجدد بارکدهای مخدوش و ناخوانا: بررسی بارکدهای کتاب‌ها و چاپ مجدد بارکدهای مخدوش، چروک شده و همچنین بارکدهایی که توسط بارکدخوان خوانده نمی‌شوند،‌ ضروری است. توصیه می‌شود بارکدهایی که در هنگام امانت و بازگشت کتاب توسط بارکدخوان، خوانده نمی‌شوند حتما در اولویت چاپ مجدد بارکد قرار گیرد.
  • برای کتابهایی که فاقد بارکد هستند، چاپ بارکد انجام شود: لازم است برای کتاب‌هایی که فاقد بارکد هستند، بارکد استاندارد چاپ و مطابق دستورالعمل روی جلد کتاب الصاق شود.           

ب) آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای فرایند رف‌خوانی: از آنجایی که فرایند رفخوانی سیستمی در محیط نرم‌افزار سامان به انجام می‌رسد و همچنین به منظور جلوگیری از قطعی احتمالی اینترنت در ایام رف‌خوانی، رفع نقص تجهیزات فنی (از جمله تجهیزات برقی، بارکدخوان، چاپگر، و رایانه‌های کتابخانه) لازم است تمهیدات لازم در این خصوص، به نحوی اتخاذ شود که در موعد مقرر، کتابداران دچار مشکلات احتمالی نشوند. بر این اساس، ضرورت دارد تجهیزات فنی موردنیاز را از نظر عدم وجود مشکل و نقص بررسی و نسبت به رفع مشکلات فنی موجود اقدام و در صورت وجود مشکل از طریق کارشناسان  امور کتابخانه‌ها و فناوری اطلاعات استان، پیگیری نمایند.

کارشناسان امور کتابخانه‌ها و فناوری اطلاعات استان و  واحد پشتیبانی سامانه مدیریت در اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها، آماده پاسخگویی، راهنمایی و رفع اشکالات کتابداران گرامی است.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۰۴
حسینعلی خودکار


دستور العمل عمرانی-ایمنی در مقابل حوادث غیرمترقبه

پیشنهاد می کنم حتما این دستورالعمل رو مطالعه نمایید.

 

دریافت

 

 

برگرفته از سایت اداره کل کتابخانه های عمومی استان مرکزی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۲۸
حسینعلی خودکار

همکاران و کتابداران گرامی

 

بپیوست فایل اکسل کد کتابخانه های نهادی و مشارکتی استان که جهت شرکت در مسابقات مکتوب و آنلاین جشنواره کتابخوان رضوی  ثبت آن در فرمها الزامی به حضور ارسال می گردد.

شایان ذکر پوستر های جشنواره، شیوه نامه اجرایی مسابقات و این کد ها را حتما در اختیار کتابخانه های مشارکتی زیر مجموعه خود نیز قرار دهید.

 

دریافت


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۱۲
حسینعلی خودکار

پوستر شهرستانی جشنواره رضوی ویژه شهرستان نیکشهر که توسط بنده طراحی گردیده است.

 

دریافت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۲:۴۸
حسینعلی خودکار

برگرفته از کانال تلگرامی  کتابخانه من My_lib@ 

 

 


استفاده از میله های برگه دان جهت زیباسازی فضای کتابخانه، تنها با کمی خلاقیت / کتابخانه مجمر زواره ای شهرستان اردستان

 

دیوار خالی کتابخانه را زنده کنید با کشوهای برگه دان های قدیمی، شلف بسازید!  / کتابخانه مجمر زواره ای شهرستان اردستان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۶ ، ۱۰:۰۵
حسینعلی خودکار