امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





۱۳ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۴ ثبت شده است

روسای محترم ادارات و مسئولین محترم کتابخانه ها

حسب دستور  اداره سامانه مدیریت کتابخانه، در خصوص اصلاح سطح دسترسی "مسئولین کتابخانه‌ها" و "روسای ادارات شهرستان‌ها" این امر در استان انجام پذیرفته است و  لذا کلیه روسای ادارات شهرستانها و مسئولین کتابخانه نسبت به بررسی پروفایل کاربری خود اقدام نموده و در صورت مشاهده هرگونه مشکل در نام کاربری با اینجانب در اسرع وقت تماس حاصل فرمایند.

روسا ادارات و مسئولین کتابخانه ها  در قسمت  نوع کاربر همانند عکسهای  ذیل باید عبارت کاربر ویژه را مشاهده نموده  و برای کتابداران  محترم نیز عبارت کتابدار کتابخانه نشان داده خواهد شد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۶:۳۴
حسینعلی خودکار


تغییرات در کاربرگه و وضعیت نسخ

آپدیت شده: 28 /2/ 94

لطفا در خصوص تغییرات صورت گرفته در کاربرگه نسخ، موارد زیر با دقت مطالعه کنید.

در یک بروزرسانی صورت گرفته، امکان تغییر وضعیت نسخ در کاربرگه نسخ به شرح زیر تغییر یافته است:

- بعضی از وضعیت‌ها توسط سیستم تغییر پیدا می‌کنند و امکان تغییر آنها به صورت دستی و توسط کتابدار وجود نخواهد داشت: برای مثال کتاب‌های برنگشته ابتدا بایستی توسط کتابدار از امانت شخص خارج شوند و سپس به صورت خودکار به وضعیت موجود تغییر پیدا می‌کنند؛ همچنین امکان تغییر از وضعیت موجود به امانت به صورت دستی نیست و سیستم به صورت خودکار و به محض امانت یک کتاب به عضو، وضعیت را به امانت تغییر می‌دهد؛

- بعضی از وضعیت‌ها تنها قابل تغییر به وضعیت‌های خاص هستند، برای مثال وضعیت موجود تنها قادر به تغییر به وجین‌ها، و یا مفقود است. (فهرست وضعیت‌ها و تغییرات آنها در ذیل آمده است).

- تعدادی از وضعیت‌های زاید در فرایند بروزرسانی این بخش، حذف شده است.

- وضعیت وجین شده به چهار نوع تقسیم شده است و کتابدار لازم است در هنگامی که می‌خواهد کتابی را وجین کند یکی از وضعیت‌های : وجین محتوایی، وجین تکراری، وجین فرسوده و وجین بدون مخاطب را انتخاب کند؛

- وضعیت‌های موجود به همراه تغییرات قابل انجام هر کدام به شرح زیر است:

-         نامعلوم قابل تغییر است به: نامعلوم، موجود، مفقود، یکی از حالت‌های چهارگانه وجین (بدون مخاطب، تکراری، محتوایی، فرسوده)

-         موجودقابل تغییر است به: موجود، مفقود، در حال صحافی، در حال مرمت، یکی از حالت‌های چهارگانه وجین (بدون مخاطب، تکراری، محتوایی، فرسوده)

-         مفقود قابل تغییر است به: مفقود، موجود

-         رزرو و برنگشته قابل تغییر است به: رزرو و برنگشته (این تغییر توسط سیستم اعمال می شود)

-         امانت و مطالعه در سالن قابل تغییر است به: رزرو، برنگشته، امانت، مطالعه در سالن (این تغییر توسط سیستم اعمال می شود)

-         وجین شده قابل تغییر است به: موجود، و یکی از حالتهای چهارگانه وجین (بدون مخاطب، تکراری، محتوایی، فرسوده)

-        در حال صحافی و در حال مرمت قابل تغییر است به: موجود، در حال صحافی و در حال مرمت

-         حالت‌های چهارگانه وجین قابل تغییر است به: موجود و یا یکی از حالتهای چهارگانه وجین (بدون مخاطب، تکراری، محتوایی، فرسوده)

- در صورتی که کتابی در وضعیت "وجین شده"است، و بخواهید آن را به هر دلیلی به وضعیت موجود تغییر دهید، ابتدا از وضعیت "وجین شده" به یکی از وضعیت‌های چهارگانه وجین، تغییر وضعیت دهید و سپس در کاربرگه نسخه، وضعیت موجودرا انتخاب کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۳۷
حسینعلی خودکار
همکاران گرامی
 
 پیرو تماس یکی از روسای محترم ادارات در خصوص نحوه ارائه گزارش در خصوص کتب باز نگشته از امانت با توجه به صحبتهای رئیس اداره سامانه مدیریت ستاد تهران خواهشمند است به ترتیب ذیل گزارش را تهیه نمایید.
 1- فرم ارسالی قبلی و یا فرم پیوست بر اساس تک تک کتب،  بعنوان برگشته از امانت یا برنگشته از امانت توسط کتابداران و مسئولین کتابخانه تکمیل گردد.
2-فرمهای تکمیلی توسط مسولین و جمع بندی آمار تکمیلی به تفکیک هر کتابخانه برای بنده ارسال گردد.

در صورت هرگونه سوال  با بنده تماس بگیرید.

 

 

دریافت

 
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۳:۵۵
حسینعلی خودکار
 همکاران گرامی

با عنایت به سوالات و تماس‌های مکرر کتابداران و روسای محترم  ادارات در خصوص چگونگی محاسبه آمار اعضاء فعال کتابخانه، و با هدف رفع برخی ابهامات، نحوه محاسبه آمارها به شرح ذیل ارائه می‌شود. تقاضامند است همه کتابداران، مسئولین کتابخانه‌ها، روسای ادارات شهرستان نسبت به این مطالب، توجه و دقت کافی مبذول دارند. برای محاسبه آمار اعضاء فعال کتابخانه در یک بازه زمانی خاص به شرح ذیل عمل می‌شود:

- فرض کنیم میخواهیم گزارش آماری اعضاء فعال کتابخانه را در بازه زمانی 1 الی 31 فروردین امسال به دست بیاوریم. با توجه به اینکه امروز 21 اردیبهشت است، نحوه دریافت گزارش مزیور به شرح ذیل خواهد بود:

1) ابتدا از منوی گزارشات، ستون آماری، گزارش اعضاء را انتخاب می‌کنیم؛

2) با در نظر گرفتن بازه زمانی مورد نظر خودمان که در این مثال فروردین ماه 94 است، در تقویم زمانی سامانه، تاریخ را از اول اردیبهشت 94 لغایت تاریخ امروز که 21 اردیبهشت است، انتخاب می‌کنیم؛

3) از فهرست گزارش‌ها: گزارش‌های "تعداد کل اعضای فعال بر اساس مقطع تحصیلی" ؛ "آمار دوره‌ای اعضای جدید"، "آمار دوره‌ای اعضای تمدیدی"، "تعداد اعضای خارج شده از عضویت دوره‌ای" را انتخاب کرده، گزینه جستجو را کلیک می‌کنیم؛

4) اعضا فعال فروردین 94 مطابق با فرمول ذیل به دست می‌آید:

تعداد کل اعضاء فعال بر اساس مقطع تحصیلی

+

تعداد اعضای خارج شده از عضویت دوره‌ای

-

(مجموع آمار دوره‌ای اعضاء جدید و آمار دوره‌ای اعضای تمدیدی)

=

آمار اعضاء فعال در فروردین 94​




همچنین این راهنما در صفحه اول سامانه به لینک زیر قرار گرفته است:
http://www.samanpl.ir/Common/HomePageAnnouncement/Read?Id=41

لطفا این راهنما را در اختیار همه کتابداران و مسئولین کتابخانه ها قرار دهید.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۱۲
حسینعلی خودکار

مسئولین محترم کتابخانه ها و کتابداران گرامی

ضمن تقدیر و تشکر از کتابداران گرامی شهرستانهای زاهدان که در فروردین ماه و کتابداران شهرستانهای هامون، زابل، هیرمند و زهک  که در اردیبهشت ماه میهمان این عزیزان بودیم ، لذا لیست نمرات بازدید فروردین و اردیبهشت ماه جهت اطلاع  در این پست قرار می دهم .

بازدید فروردین ماه 



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۳۶
حسینعلی خودکار


معاونت اداری و مالی نهاد در اطلاعیه ای، مهلت ثبت اطلاعات فردی در سامانه جمع آوری اطلاعات کتابداران و کارکنان اداره ‌کتابخانه های عمومی استان‌ها را، پایان وقت اداری روز سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت اداری و مالی نهاد با صدور اطلاعیه ای از کلیه کارکنان قراردادی، پیمانی، ساعتی، روستایی و انجمنی شاغل در کتابخانه های عمومی استان‌ها که تاکنون موفق به ثبت اطلاعات فردی خود در سامانه جمع آوری مشخصات استان ها نشده و یا اطلاعات آنها نیاز به اصلاح دارد، دعوت کرد، مشخصات شان را حداکثر تا تاریخ 22/2/1394 تکمیل کنند.

ضروری است کلیه کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان‌ها تا پایان وقت اداری روز سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت  اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح تکمیل کنند.
 
 
شایان ذکر است در صفحه اول سامانه مطالب ذیل قرار گرفته است:
 
قابل توجه تمام کتابداران و کارمندان نهاد کتابخانه های عمومی کشور (کتابداران و کارمندان نهادی ، انجمنی، روستائی، مامور از ارشاد و سایر) که در دوره قبل ثبت اطلاعات کرده اند یا اطلاعات آنها تغییر یافته است می توانند اطلاعات فردی خود را در سامانه اصلاح نمایند. همچنین همکارانی که تاکنون ثبت اطلاعات نکرده اند می بایست هرچه سریعتر اطلاعات خود را در سامانه وارد نمایند.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۲:۲۶
حسینعلی خودکار


 

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد جوهرچی مدیرکل پژوهش و نوآوری، منابع آزمون استخدامی سال 1394 نهاد کتابخانه های عمومی کشور را اعلام کرد.

پیش از این دکتر امین متولیان معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، از برگزاری آزمون استخدامی این نهاد در نیمه اول شهریور ماه سال جاری خبر داده بود.

گفتنی است با توجه به برگزاری آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر و به صورت کتبی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاع‌رسانی در خصوص نحوه ثبت نام آزمون استخدامی نهاد در سال 94 و جزئیات شرایط عمومی و اختصاصی از طریق اطلاعیه سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

برای مشاهده منابع آزمون استخدامی 1394 اینجا را کلیک کنید.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۰:۴۳
حسینعلی خودکار

کتابداران محترم


راهنمای نحوه ارسال درخواست ورود اطلاعات در سایت سامان بروزرسانی شده است. لطفا فایل پیوستی را دانلود نموده ، ابتدا خودتان با دقت مطالعه کنید و سپس مطمئن شوید که همه همکارانتان  نیز این راهنما را دریافت و پرینت کرده اند.


دریافت


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۴۲
حسینعلی خودکار

کتابداران گرامی :

راهنمای ذیل بر روی سامانه سامان قرار گرفته که به جهت اهمیت بر روی وبلاگ نیز قرار داده ام.



جدید: آمار کاربران تجمیعی در گزارش کاربران جدید یا تمدیدی لحاظ نمی‌شود. به این دلیل که ممکن است هر کدام از اکانت‍‌ها، یک تاریخ عضویت یا تمدیدی مجزا داشته باشند. به منظور گردآوری آمار، لازم است مشخصات کاربران تجمیعی را در گزارش کاربران فعال کتابخانه پیدا کنید و تاریخ انقضاء عضویت آن‌ها را بررسی کنید و با کاهش آمار یک ساله، آمار مورد نظر خود را به دست بیاورید.

امکان جدیدی با عنوان تجمیع کاربران به سامان افزوده شده است. به دلیل افزونگی اعضا (در نتیجه ورود اطلاعات مکرر یک نفر در سالهای مختلف در نرم افزارهای نمایه و پیام مشرق)، این امکان به سامان افزوده شده است تا شما بتوانید شناسه‌های تکراری کاربری اعضاء را درهمکرد کنید. برای استفاده از این امکان حتما راهنمای ذیل را مطالعه فرمایید. یا بر روی این لینک کلیک کنید تا راهنمای تصویری تجمیع کاربران تکراری و غیرفعال را دانلود کنید.

گام اول:

1-     به صفحه مدیریت کاربران بروید. کلیدهای کنترل و اف 5 را در صفحه مدیریت کاربران را همزمان بر روی صفحه کلید نگه دارید تا رنگهای جدید برای نمایش کاربران ملاحظه شوند.

2-      رنگ سبز، برای نمایش کاربرانی است که هنوز فعالند. این کاربران، کاربران مقصد خواهند بود. بدین معنا که اطلاعات کاربران سبز در نهایت باقی می ماند و سوابق امانت کاربران دیگر، ضمیمه اطلاعات کاربران سبز می شود.

3-      رنگ صورتی برای نمایش کاربرانی است که منقضی شده اند. پس از تجمیع اطلاعات کاربری کاربران با رنگ صورتی حذف می شود و سوابق آنها به اطلاعات کاربران سبز گره می خورد.

گام دوم:

برای تجمیع یک کاربر:

4-      بر روی علامت فیلتر، در فیلد نام کلیک کنید و نام مورد نظر را تایپ و سپس جستجو کنید.

5-      بر روی علامت فیلتر، در فیلد نام خانوادگی کلیک کنید و نام مورد نظر را تایپ و سپس جستجو کنید. اگر روی نام خانوادگی دو کلیک کنید، کلیه اعضا بر اساس نام خانوادگی مرتب خواهند شد.

6-      افراد با نام و نام خانوادگی مشترک به شما نمایش داده می شود. پس از بررسی ممکن است به این نتیجه برسید که دو کاربر یا سه کاربر نمایش داده شده، در واقع، یک نفر هستند. فیلدهای نام و نام خانوادگی افراد مختلفی که در آنها کارکترهای اضافی وجود داشته باشد و یکسان نباشد قابل تجمیع نیستند. (برای مثال علی محمدینیا و علی محمدی نیا یکی نیستند)

7-      حتما یکی از کاربرانی را که می خواهید تجمیع کند باید سبز باشد (فعال باشد). سامان در مواردی غیر از این، به شما مجوز تجمیع کاربران را نخواهد داد.

8-      کاربران صورتی رنگ به هیچ وجه نباید بدهی پرداخت نشده، امانت جاری، یا تحویل موقت داشته باشند. سامان در این موارد هشدار لازم را خواهد داد.

9-      در صورتی که کاربران جستجو شده یک نفر خاص باشند، آنها را با کشیدن ماوس روی نام آنها انتخاب کنید.

10-   دکمه تجمیع کاربران را کلیک کنید.

11-   اگر به اشتباه کاربران را تجمیع کرده اید، کاربر سبز را انتخاب کنید و دکمه تجمیع اشتباه را دوباره کلیک کنید تا اطلاعات تجمیع شده، دوباره افزونه شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ ارديبهشت ۹۴ ، ۱۱:۴۷
حسینعلی خودکار

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی هرمزگان، ششمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار به میزبانی شهر بندرعباس در سالن اجتماعات آموزش و پژوهش استانداری برگزار گردیده است. در ادامه نظرات تعدادی از شرکت کنندگان را پیرامون کیفیت برگزاری این دوره می خوانید:


عصمت حمیدی کتابدار کتابخانه عمومی فاطمه الزهرا(س) چابهار با تاکید بر مفید بودن این دوره خاطرنشان کرد: سرفصل های آموزشی ارائه شده در این دوره باعث می شود کتابدار خلاقیت های نهفته در ذهنش را آزادانه بیان و بعد از تحلیل و بررسی دقیق، آن را در محیط کتابخانه اجرا کند.

وی ادامه داد: برگزاری چنین دوره‌هایی به صورت متمرکز، باعث تشویق و انگیزه بیشتر کتابداران برای فعالیت و ارائه خدمات به اعضای کتابخانه های عمومی می شود. امیدواریم این دوره ها به طور مداوم در تمامی استان ها برگزار شود تا همه کتابداران کشور بتوانند از این کلاس ها بهره ببرند.

مهدیه شعبانی پور کتابدار کتابخانه عمومی مروه کرمان و از همکاران سابق کتابخانه های شهرستان خاش، در ارزیابی اولین از ششمین دوره آموزشی مشاوره کتابدار گفت: مطالب و محتوای کلاس های دوره بسیار مفید ارائه شد؛ اما فشردگی کلاس ها تا حدودی از کیفیت آموزشی آنها می کاهد؛ با این وجود برگزاری و تشکیل چنین کلاس هایی کمک بسیار زیادی در روند بهبود وضعیت فکری کتابداران در زمینه مشاوره و ارائه مطالب و معرفی کتب به اعضاء و مراجعین به کتابخانه خواهد کرد.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ ارديبهشت ۹۴ ، ۰۸:۱۰
حسینعلی خودکار