امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





۲۳ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است


به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در اطلاعیه‌ای با اشاره به تحویل مدارک داوطلبان دعوت شده به گزینش آزمون استخدامی سال 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آورده است: «به اطلاع داوطلبان آزمون استخدامی سال 94 نهاد کتابخانه‌ها که در کارنامه آزمون آنها عبارت "دعوت به گزینش" درج شده است می‌رساند، ضروریست مدارک ذکر شده در ادامه این اطلاعیه را شخصاً از تاریخ 94/09/30 لغایت 94/10/09 به واحد حراست اداره کل کتابخانه های عمومی استان مورد تقاضای خود برای استخدام تحویل دهند.»

طبق این اطلاعیه، مدارک مورد نیاز اعلام شده عبارتند از:

1) اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه

2) اصل کارت‌ ملی و کپی از دو طرف آن

3) اصل و کپی مدرک فراغت از تحصیل و یا گواهی‌موقت

4) اصل و کپی کارت پایان‌خدمت و یا گواهی‌ معافیت قانونی دائم برای آقایان

5) چهار قطعه عکس 4×3 جدید و پشت نویسی‌شده

6) گواهی معتبر مبنی بر ایثارگری برای داوطلبانی که بر اساس سهمیه ایثارگران دعوت به گزینش شده‌اند.

7) گواهی معتبر حضور در جبهه‌های حق علیه باطل که مبنی بر حداقل شش ماه حضور داوطلبانه خود داوطلب یا همسر و یا والدین وی در جبهه باشد، برای داوطلبانی که بر اساس سهمه رزمندگان دعوت به گزینش شده‌‍اند.

8) گواهی معتبر سابقه کار برای داوطلبانی که به صورت غیررسمی و تمام‌وقت در دستگاه‌های اجرایی از تاریخ 1357/11/22به خدمت اشتغال داشته‌اند و به میزان مدت خدمت غیررسمی آنها به حداکثر سن آنها افزوده شده است.

9) مدارک معتبر مربوط به تأیید بومی بودن (برای آقایان در سطح استان مورد تقاضا برای خدمت و برای خانم‌ها در سطح شهرستان مورد تقاضا برای خدمت) که می‌بایست شامل یکی از موارد ذیل باشد:

الف ـ اصل و کپی شناسنامه داوطلب یا همسر وی برای داوطلبانی که شهرستان یا استان محل تولد داوطلب یا همسر وی با شهرستان یا استان مورد تقاضا برای استخدام یکی است.

ب ـ برای داوطلبانی که همسر یا فرزند کارمندان رسمی و پیمانی دولت و یا نیروهای مسلح (اعم از شاغل و یا بازنشسته) هستند و شهرستان یا استان محل خدمت فعلی یا بازنشستگی والدین یا همسر داوطلب با شهرستان یا استان مورد تقاضا برای استخدام یکی ‌باشد، می‌بایست گواهی معتبر از سازمان یا ارگانی که همسر داوطلب یا والدین داوطلب در آن مشغول به خدمت هستند و یا از آن بازنشسته شده‌اند، ارائه شود.

ج ـ گواهی معتبر مبنی بر تحصیل داوطلب در استان و یا شهرستان محل تقاضا برای داوطلبانی که حداقل چهار سال از سنوات تحصیلی (ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یا دانشگاه) خود را به صورت متوالی یا متناوب در شهرستان و یا استان مورد تقاضا برای استخدام طی کرده‌اند.

د ـ گواهی معتبر در خصوص پرداخت بیمه به مدت حداقل چهار سال، برای داوطلبانی که خود داوطلب یا پدر یا مادر و یا همسر وی، حداقل چهار (4) سال سابقه پرداخت حق بیمه در شهرستان و یا استان مورد تقاضا برای استخدام را دارند.

معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در پایان این اطلاعیه خاطرنشان کرده است:‌ «لازم به ذکر است در صورت ناقص بودن مدارک تحویلی و یا هرگونه مغایرت مدارک با مفاد مندرج در آگهی استخدام نهاد، دعوت به گزینش داوطلب کان لم یکن تلقی خواهد شد.»

گفتنی است نتایج آزمون استخدامی سال 1394 نهاد کتابخانه‌‎های عمومی کشور اواسط آبان‌ماه گذشته از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام شد.

لازم به یادآوری است، هرگونه اطلاع‌رسانی در این خصوص تنها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر می‌شود.

آدرس اداره کل استان سیستان و بلوچستان:

زاهدان- خیابان مصطفی خمینی - روبروی مصطفی خمینی 27-

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۱۳:۵۹
حسینعلی خودکار

منظور از گزارش «عنوان تکراری در بخش‌ها»چیست؟

یکی از گزارش‌های موجود در اصلاح داده‌ها، گزارشی با عنوان «عنوان تکراری در بخش‌ها» است. این گزارش حاوی اطلاعات رکوردهایی هست که در چند بخش تکرار شده‌اند. به طور مثال از یک عنوان/یک رکورد مشخص، چند نسخه در بخش‌های مختلف کتابخانه ثبت شده است (به طور مثال: داستان راستان یک بار در بخش کودک و یک بار در بخش پایگاه اصلی ثبت نسخه شده است). وجود عنوان‌های تکراری در بخش‌های مختلف کتابخانه، منجر به بروز مغایریت در آمار موجودی کتابخانه می‌شود. دقت کرده‌اید که آمار موجودی بر اساس زبان با آمار موجودی بر اساس نوع ، وضعیت نسخه، بخش و ... ممکن است متفاوت باشد.  وجود کتاب‌هایی که همزمان در چند بخش ثبت نسخه شده‌اند از جمله دلایل رخداد این مغایرت است. در این حالت سه راهکار به تشخیص کتابدار وجود دارد: 1) یکی از این دو نسخ به بخش دیگر منتقل شود، نسخه دوم تلقی شده و شماره ثبت جدید دریافت کند و طبیعتا بارکد جدید نیز دریافت می‌کند؛ 2) بعد از بررسی دقیق توسط کتابداران، برخی از نسخ در بخش‌های خود باقی بمانند (ممکن است یک دلیل این باشد که به طور مثال، کتابی همراه با لوح فشرده آن در کتابخانه وجود دارد که کتاب در بخش پایگاه اصلی ثبت شده و لوح فشرده در بخش دیداری-شنیداری)، 3) یکی از نسخه‌ها در یک بخش به تشخیص کتابدار زاید و تکراری است و بایستی حذف شود. در صورتی که در این گزارش، عناوینی وجود دارد که از نظر کتابدار زاید است، میتواند در لیستی که دانلود می‌کند، عناوینی که باید حذف شوند را  مشخص و لیست حذفیات را به ایمیل ha.khodkar@gmail.com ارسال کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۴ ، ۰۸:۵۷
حسینعلی خودکار

حضور کتابداران، مسئولین کتابخانه ها و روسای ادارات در مراکز فرهنگی علاوه بر معرفی خدمات کتابخانه ای و جذب مخاطب می تواند فرصت مناسبی باشد برای نشان دادن توانایی ها و پتاسیل همکاران.

عکس و مطلب ذیل توضیحات مسئول کتابخانه مزرعه کتول در خصوص حضورشان در مدارس سطح شهر

 

 

دیروز با دعوت خانم کردکتولی مدیر محترم مدرسه راهنمایی  هجرت برای صحبت با والدین پیرامون نقش خانواده در اوقات فراغت دانش آموزان و قبول این دعوت که فرصت مناسبی شد تا برای والدین نقش مطالعه در تاثیر روح و روان دانش آموزان را بازگو کنم .

خوشبختانه هفته بعد دو جلسه پیرامون همین موضوع در مدرسه تشکیل می شود.


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۴ ، ۱۱:۳۶
حسینعلی خودکار

یکی از فیلدهای فرم بازدید، مربوط به الصاق نشانی سامانه مدیریت در تابلوی اعلانات کتابخانه است، در بیشتر موارد و در خلال بازدیدهای دوره‌ای انجام شده از کتابخانه ها، مشاهده شده که صرفاً نشانی اینترنتی سامانه در تابلوی اعلانات قرار گرفته و هیچ توضیح خاصی که نشاندهنده کارکرد، نوع عملکرد و نحوه استفاده اعضاء به منظور مشاهده وضعیت امانت کتاب، امکان تمدید اینترنتی و مشاهده میزان جرایم در آن درج نشده است، با توجه به اینکه سامانه تحت وب، مزایای زیادی برای سهولت کار کتابداران در تعامل بهتر و موثرتر با اعضاء و مخاطبان دارد، ضروری است امکانات و قابلیت های سامان برای اعضا تشریح و توضیح داده شود و مؤثرترین روش، علاوه بر توضیحات شفاهی کتابدار، تهیه بروشور، کارت ویزیت، یا اطلاعیه با محتوای کامل و جامع و در عین حال مختصر به منظور معرفی سامانه مدیریت است. این موارد عمدتا به خلاقیت کتابدار و کتابخانه در امر اطلاع رسانی مربوط میشود و لزوماً نبایستی همکاران محترم به شیوه نامه ها یا رویه های واحد و یکدست و متمرکز ارسالی از استان یا ستاد مرکزی اکتفاء کنند.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آذر ۹۴ ، ۰۸:۳۶
حسینعلی خودکار

اعضاء کودک کتابخانه کفعمی زاهدان با هدیه‌ای به وسعت دنیای کودکانه به استقبال دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آمدند.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نوزدهمین سفر دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به استان سیستان و بلوچستان فضای متفاوتی را تجربه کرد. سالن مملو از کتابداران بود و در بین آنان، حضور 3 نوجوان عضو کتابخانه خودنمایی می‌کرد. عسل، زهرا و فاطمه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بودند که با حضور در نشست صمیمانه دبیرکل نهاد با کتابداران این استان، تعلق خاطر خود را به کتابخانه، به عنوان خانه دوم خود، ابراز داشتند؛ آنها با هماهنگی اولیاء مدرسه، آنروز سر کلاس درس حضور نداشته و نمایندگان اعضاء کودک کتابخانه خود محسوب می‌شدند.

بچه‌های عضو کتابخانه کفعمی زاهدان که دوست داشتند دقایقی در کتابخانه خود میزبان دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها باشند؛ روز قبل از ورود ایشان تا آخرین ساعات کار کتابخانه مشغول غبارروبی و خانه تکانی بخش کودک بودند؛ گلدان‌ها را آذین بستند؛ میزهای کهنه را با لباسی از برچسب‌ها، نو نوار کردند؛ و مشتاقانه مشغول تدارک هدیه‌ای برای میهمان خود شدند.

از آنجاییکه ضیق وقت مانع بازدید دبیرکل از کتابخانه‌ها بود، با هدیه کودکان، حال و هوای کتابخانه کفعمی به دفتر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتقل شد. بسته‌ای که محتویات آن زیر پوشش ضخیمی از گلبرگ‌های رنگی نهفته بود؛ با کنار زدن گلبرگ‌ها عروسکی به شکل کفشدوزک نمایان شد؛ کفشدوزک، به انتخاب اعضاء، نماد بخش کودک کتابخانه کفعمی شده است؛ و عروسک موجود در این بسته، هنر دست زهرا و فاطمه بود.


بخش دیگری از این هدیه، کاردستی‌های کودکانه بود که با انتخاب بچه‌ها در بسته قرار گرفت. دیدن آب نبات‌ها و میوه‌های کاغذی، تداعی‌گر طعم شیرین کودکی بود و از مهر کودکانه‌ای که در قسمت‌کردن داشته‌ها جلوه‌گر می‌شود، حکایت داشت.


همچنین لحظه‌های به یاد‌ماندنی و خاطره‌انگیز اعضاء این کتابخانه که لابلای فعالیت‌هایی همچون جشن یک سالگی بخش کودک، جشن غدیر، جشن کتاب، نمایش، قصه‌گویی و... رقم خورد، در قالب آلبومی از تصاویر هدیه شد. این تصاویر، برش‌هایی از کودکی اعضاء کتابخانه را در تاریخ حیات بخش کودک کتابخانه کفعمی برای همیشه به ثبت رساند.


شور انگیزترین بخش این هدیه، نامه زهرا لشکری، عضو 10 ساله کتابخانه کفعمی بود. یادداشتی با دستخطی کودکانه که چشم را مشتاقانه به خود جلب می‌کرد؛ زهرا که برای پر‌کردن جعبه هدیه با گل‌های طبیعی، به پارکی در همسایگی کتابخانه رفته بود، نامه‌اش را گم کرد و آنچه را که به یاد داشت، با قلم شیرین و کودکانه خود بر روی کاغذ بازنویسی کرد.



«سلام آقای مختارپور. من زهرا لشکری عضو بخش کودک کتابخانه آیت الله کفعمی هستم. خواهرم فاطمه و اسرا هم عضو هستند. کاردستی‌هایمان را برایتان گذاشتیم با یک عالمه گل و آب نبات چوبی و میوه‌های خوشمزه و نرگس‌های خوشبو.

با دیدن آب‌نبات چوبی و میوه‌ها به یاد ما دهانتان را شیرین کنید و با عطر نرگس‌ها آرامش پیدا کنید. برای بخش کودک و کتاب‌ها و برنامه‌هایش از شما ممنویم. از کاردستی‌های شب یلدا که داریم درست می‌کنیم برایتان می‌فرستیم. برای شب یلدا جشن قشنگی داریم. دیشب گل‌های یخی بخش کودک را آب دادیم و گلدان‌ها را آلومینیوم پیچیدیم. فکر کردیم شما می‌آیید. انشاءالله یک روز بیایید بخش کودک ما.»


به احترام این صمیمیت کودکانه، نمادهای اهدایی بخش کودک کتابخانه آیت‌ الله کفعمی زاهدان برای چند روزی بخشی از دفتر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به خود اختصاص داد؛ خاطره این شیرینی برای همیشه ماندگار خواهد بود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۸:۳۹
حسینعلی خودکار


 کانال اداره سامانه مدیریت راه اندازی شد:

 https://telegram.me/samanpl 

کتابداران و مسئولین محترم کتابخانههای عمومی  ضمن عضویت در این گروه نسبت به اطلاعرسانی آن به سایر همکاران جهت عضویت اقدام نمایند و همچنین در گروه‌های تلگرامی کتابداران، شهرستان‌ها نسبت به معرفی این گروه اقدام نمایید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آذر ۹۴ ، ۰۸:۲۹
حسینعلی خودکار


نظر به شروع دوره نخست مدرسه اینترنتی خواندن از روز دوشنبه مورخ 23/09/94، زمان بندی انجام شده برای دریافت فایل‌ها توسط فراگیران به پیوست تقدیم می شود. لازم به ذکر است که این زمان‌بندی صرفاً برای روز نخست و به منظور کنترل حجم ترافیک دانلود فایل ها و جلوگیری از بروز مشکل در سامانه آموزش است. طبیعی است که پس از روز نخست، تا تاریخ دوشنبه 30/09/94 امکان دانلود برای همه فراگیران در هر ساعت از شبانه روز فراهم است. استدعا دارد نسبت به اطلاع رسانی موضوع، دستور لازم را صادر فرمایید.

ساعت کلاس در روز اول

نام استان

نام گروه

8 الی 11 روز دوشنبه 23/09/94

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

چهارمحال بختیاری

خراسان جنوبی

مازندران

گروه اول

11 الی 14 روز دوشنبه 23/09/94

تهران

خراسان رضوی

خراسان شمالی

لرستان

گیلان

یزد

مرکزی

هرمزگان

همدان

گلستان

گروه دوم

14 الی 17 روز دوشنبه 23/09/94

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهکیلویه و بویراحمد

گروه سوم

لازم به ذکر است که این زمانبندی صرفا برای کنترل حجم ترافیک دانلود فایل ها و جلوگیری از ایجاد مشکل در سامانه در ساعات نخستین مراجعه فراگیران عزیز است. طبیعی است که پس از روز نخست تا تاریخ دوشنبه مورخ 30/9/94 امکان دانلود کردن فایل ها در هر ساعت برای همه فراگیران برقرار است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آذر ۹۴ ، ۱۰:۲۳
حسینعلی خودکار


همکاران و کتابداران گرامی:

 مشکلاتی در دسترسی به سامانه وجود دارد که به اطلاع ستاد تهران رسید، این مشکلات در دست پیگیری و رفع است.

 

لطفا شکیبا باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۴ ، ۱۲:۴۱
حسینعلی خودکار


دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی در نشست صمیمی با روسای شهرستانها،کارشناسان ستادی و کتابداران استان ضرورت افزایش سطح آگاهی ها در حوزه کتابداری و سازمانی را مورد تاکید قرار داد.مختار پور در این نشست با اشاره به ویژگی های یک کتابدار گفت :کتابداران برای بهبود فعالیت در کتابخانه نیاز به افزایش اطلاعات شغلی و محتوی شغلی دارند.وی افزود:کتابداران با شناخت خدمات کتابخانه ای و منابع می توانند مشاور امینی برای مراجعین باشند. دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی مدیریت خدمات فرهنگی را یکی دیگر از شاخص های یک کتابدار دانست و گفت :رعایت روابط خوب انسانی با مراجعین سسب افزایش کیفیت خدمات و جذب اعضا می شود.مختار پور ترویج فرهنگ کتابخوانی ، تسلط بر اطلاعات منطقه ای و ضوابط قانونی را از وظایف کتابداران عنوان کرد و گفت :شناخت ساختار سازمانی و ضوابط قانونی موجب افزایش بازدهی کاری و رفع بسیاری از مشکلات می شود.وی از کتابداران خواست با مطالعه بیشتر و مسلح شدن به علم روز اثرات مبنایی را در جامعه بوجود آورند.

در پایان جلسه با توجه به تاخیر در پرواز دبیرکل از مبدا تهران جناب آقای مختار پور به تعداد محدودی از سوالات پاسخ دادند و پاسخ باقی سوالات را به آینده ای نزدیک موکول نمودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۶
حسینعلی خودکار

وبلاگ‌های کتابخانه‌ها در اطلاع‌رسانی خدمات و عملکرد کتابخانه بسیار مهم هستند. سعی کنید مولفه‌های زیر را در وبلاگ رعایت کنید تا اثربخشی و کارآمدی مطلوبی داشته باشد. رعایت موارد زیر به جذب بیشتر اعضاء، بهبود خدمات کتابخانه، افزایش میزان مشاهده‌پذیری کتابخانه در فضای مجازی و ارتقاء جایگاه کتابخانه در سطح جامعه منجر خواهد شد:
1-اطلاعات  مربوط به تماس و تلفن کتابخانه، نشانی، کارکنان، ساعات کاری و روزهای تعطیل را حتما در پروفایل یا صفحه اول وبلاگ در جایی که قابل مشاهده برای همه کاربران باشد، قید کنید. در صورتی که نشاتنی یا تلفن یا اطلاعات کارکنان یا ساعات کاری تغییر پیدا کرده، در اسرع وقت نسبت به بروزرسانی آنها در وبلاگ اقدام کنید.
2-سعی کنید از قالبهای مرتبط با کتاب، کتابخانه، و مطالعه برای طراحی وبلاگ کتابخانه استفاده کنید.
3-اخبار مربوط به فعالیتهای انجام شده در کتابخانه را حتما در همان روز در وبلاگ منتشر کنید. سعی کنید اخبار به صورت خلاصه ولی کامل، شرح رویداد فرهنگی یا برنامه انجام شده را برای کاربران منعکس کند. سعی کنید اصول خبرنویسی را فرا بگیرید تا خبر تهیه شده توسط شما تاثیر بیشتری بر کاربر داشته باشد و همچنین پتانسیل خبری قابل ملاحظه ای برای استفاده سایر خبرگزاری های محلی، استانی و نشریات محلی داشته باشد.
4-تصاویر مربوط به هر رویداد فرهنگی و برنامه ارائه شده را به شکلی که قابل مشاهده برای کاربران باشد، در وبلاگ قرار دهید. تصاویر نبایستی آنقدر بزرگ باشند که کل وبلاگ را تحت الشعاع قرار دهد و نه آنقدر کوچک.
5-تلاش کنید تا جای امکان اخبار مربوط به کتابخانه خود را در وبلاگ قرار دهید. مطالبی که فکر میکنید برای کاربران مفید هستند را میتوانید با درج عبارتی لینک دهید.
6-خدمات قابل ارائه کتابخانه، بخشهای کتابخانه، عناوین کتابهای تازه رسیده، کتابهای پرمخاطب، اطلاع رسانی و زمان برگزاری برنامه های مختلف در کتابخانه را فراموش نکنید.
7-تعدادی از اعضاء کتابخانه ممکن است در رویدادهای فرهنگی، ورزشی، علمی و هنری کشوری و استانی امتیاز کسب کنند یا رتبه ای بدست آورند. تلاش کنید از طریق وبلاگ کتابخانه این اعضاء را معرفی کنید.
8-نشانی وبلاگ کتابخانه را در تابلوی اعلانات با ذکر عبارتی تبلیغی قرار دهید. همچنین نشانی وبلاگ را در بروشورها، کارت ویزیت ها، سربرگ نامه ها، بنرها و پوسترها قید کنید.
9-عبارت تبلیغی برای وبلاگ در تابلوی اعلانات میتواند این باشد: آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به کتابخانه را از طریق وبلاگ کتابخانه به نشانی ... دنبال کنید.
10-درصفحه اصلی وبلاگ، تنها 5 پست وبلاگی را قابل نمایش کنید تا صفحه سنگین نشود. باقی صفحات در قالب آرشیو در دسترس کاربران هستند.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آذر ۹۴ ، ۱۲:۱۶
حسینعلی خودکار