امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است


لیزنا، مجتبی قیاسی خالو (یاشار): در این لینک مطلبی با عنوان "نمایشگاه طراحی کتابخانه ۲۰۱۵" خواندم که تعدادی از کتابخانه ها و فضاهای آن را به نمایش گذاشته و مرا راغب به نوشتن متن زیر کرد.

 

طراحی و انتخاب فضای کتابخانه های ایران

 

بر خلاف کشورهای آنطرف آب، تمام کتابخانه های ما قبل از ساخته شدن از لحاظ موقعیت مکانی و فضاهای ساختمان و امکانات مورد نیاز مانند سایر کارهای دولتی و غیردولتی کاملاً کارشناسی می‌شوند!!!

 

۱ – کتابخانه باید داخل پارک باشد و بهتر است کنار زمین بازی بچه ها یا نزدیک پر رفت و آمد ترین خیابان آن اطراف باشد. اگر کتابخانه بخشی از یک ساختمان بزرگتر است، باید در زیرزمین یا زیر پله و یا یک فضای بلااستفاده کثیف، نمدار و تاریک دیگر باشد. ( فضاهایی که در طبقات سوم به بالا و بدون آسانسور هستند نیز مورد تایید است. ) 

 

۲ – کتابخانه نباید پنجره داشته باشد و اگر دارد باید تا حد ممکن کوچک و در ارتفاع بالا و دسترس ناپذیر باشد و اگر کوچک نیست و یا بالا نیست باید قفل بشود و امکان باز کردنش نباشد. ( باز شدن یک الی دو پنجره برای انجام بند سوم بلا اشکال است.)

 

۳ – چون پنجره ها شامل بند دوم می شوند برای تهویه کتابخانه باید کولر آبی را مستقیماً پشت یکی از پنجره ها نسب کرد و دقت شود حتما صدای "لق لق لق لق" بدهد. کولری که این صدا را ندهد استاندارد لازم جهت استفاده در کتابخانه را ندارد. ( در صورت استفاده از کولر گازی و یا چیلر دقت شود حتماً فن آن صدا بدهد یا نشتی آب داشته باشد. )

 

۴ – نور طبیعی در اولویت دوم، سوم و یا پایین تر قرار دارد. برای تامین نور مصنوعی نیز بهتر است از لامپهایی که دائماً چشمک می زنند و یا ترانسهای آنان صدای ممتد "زززززززززززززززز" می دهند استفاده شود.

 

۵ – تا حد ممکن پیش بینی فضاهای اداری، اتاق پرسنلی، غذاخوری مراجعان و کارمندان نشود تا بعد از ساخت کتابخانه نیاز به تعمیرات و تغییرات باشد و مدتی به رفت و آمد بیل و تیشه و بنا و سر و صدا و گرد و خاک بگذرد.

 

۶ – بعد از تعمیرات و تغییرات نیز تا حد ممکن دقت لازم نشود تا چندین نوبت نیاز به تغییر دکوراسیون و چیدمان قفسه ها و میز مرجع و میز نشریات و غیره بشود و دست آخر نیاز به جدا کردن بعضی از بخش ها با پارتیشن های چوبی باشد.

 

۷ – سقف کتابخانه می تواند محل عبور نامرتب انواع کابلهای برق و لوله های فاضلاب باشد.

 

۸ – رنگ آمیزی فضاهای کتابخانه و وسایل باید مرده باشد. استفاده از پوسترهای رنگی، نقاشی، تصاویر منظره و ... ممنوع است و فقط مجاز به نسب جملاتی در باب مزایای مطالعه برای افراد جامعه هستید. (نسب نوشته هایی از قبیل " لطفاً روی میزها ننویسید، لطفاً سکوت را رعایت کنید" و دیگر هشدارهای لازم بلااشکال است) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۰۹:۳۷
حسینعلی خودکار



ضمن تسلیت ایام عزاداری آقا عبدا... الحسین به کلیه همکاران گرامی، سالروز تولد تنها همکاران آبانی، سرکار خانم هادی کتابدار کتابخانه علامه امینی نیکشهر را گرامی می دارم.

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ مهر ۹۴ ، ۰۸:۳۱
حسینعلی خودکار


اعلام زمان نتایج آزمون استخدامی 94زمان اعلام نتایج آزمون استخدامی 94 نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نتایج آزمون استخدامی سال 1394 نهاد، نیمه اول آبان ماه از طریق پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است استخدام نیروی کتابدار توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از طریق برگزاری آزمون مشترک فراگیر و به صورت کتبی، توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد. بر اساس نیاز اعلام شده، 368 تَن از میان بیش از 3 هزار داوطلب شرکت کننده در این آزمون، پس از طی مراحل قانونی گزینش به عنوان کتابدار مشغول به کار خواهند شد.

گفتنی است، هر گونه اطلاع رسانی در این خصوص تنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر می‌شود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ مهر ۹۴ ، ۰۸:۴۰
حسینعلی خودکار


محمد اله‌یاری از تشکیل کمیته ویژه بررسی همکاران معرفی شده از سوی ادارات کل استان‌ها برای انتخابِ کتابدار، کتابخانه، مسئول کتابخانه، خدمتگذار و پیشکسوت برتر با دستور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور،‌ محمد اله‌یاری فومنی معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با اشاره به ارسال 360 پرونده از استان‌های سراسر کشور تا پایان روز یکشنبه بیست و ششم مهرماه به اداره کل امور کتابخانه‌ها و بررسی اولیه آنها در ستاد بررسی پرونده‌های ارسال، اظهار داشت: به منظور انتخاب دقیق‌تر نفرات برتر کتابدار، مسئول کتابخانه نهادی و مشارکتی، خدمتگذار، پیشکسوت و کتابخانه نمونه کشوری، با دستور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کمیته ویژه‌ای نیز تشکیل شده است. 

اله‌یاری در ادامه افزود: اعضای این کمیته ویژه شامل معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی، مهدی اشراقی معاون اداری و مالی، روح‌الله هاشمی ذاکر مشاور دبیرکل، امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، عباس نعمتی مدیرکل حراست، محمدهادی ناصری طاهری مدیرکل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل امور فرهنگی، اصغر گودرزی معاون اداره کل امور کتابخانه‌ها هستند. 

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی اضافه کرد: علی‌رغم اتمام فرصت ارسال مدارک، در صورتی که کتابداران و مسئولان کتابخانه‌ها برابر ضوابط اعلام شده، خود را واجد شرایط ارزیابی می‌دانند، می‌توانند مدارک خود را تا پایان هفته جاری در قالب استاندارد ارائه شده به نشانی www.Arzyabi.blog.ir به اداره کل امور کتابخانه‌های نهاد ارسال کنند. 

وی همچنین در پایان خاطرنشان کرد: برابر تاکید دبیرکل در سال جاری، علاوه بر تشکیل کمیته‌های استانی، این امکان فراهم آمده تا کتابداران در صورت تمایل به صورت مستقیم نیز فرم‌های مربوطه را تکمیل و ارسال کنند.

گفتنی است معرفی و تقدیر از نفرات برتر کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور همزمان با برگزاری بزرگداشت علامه طباطبایی در بیست و چهارم آبان سال جاری و در روز بزرگداشت کتابدار انجام خواهد شد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ مهر ۹۴ ، ۱۰:۵۹
حسینعلی خودکار

 مسئولین و کتابداران گرامی
راهنمای جدید و بروزرسانی شده برای ثبت نشریات در سامانه مدیریت حضورتان ارائه شده است. لطفا راهنما را بادقت مطالعه کرده و به سایر همکاران شهرستانی خود نیز اطلاع رسانی نمایید تا این راهنمای را مطالعه نماییند  و مطمئن شوید که همه همکاران راهنما را دریافت کرده اند. برای هر گونه ابهام یا سوالی با بنده تماس بگیرید.

ضمنا تغییرات دیگری در فرایند ثبت نشریات در سامانه مدیریت اعمال خواهد شد که در زمان مناسب خود اطلاع رسانی میشود. قابل ذکر است به تناسب اعمال تغییرات و بروزرسانی در سامان، راهنماها نیز ویرایش و در اختیار کتابداران محترم قرار خواهد گرفت.

 

دریافت راهنما  

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۰:۵۶
حسینعلی خودکار
این چند کتاب را بخوانیم؛
پیشنهاد مطالعه در ایام محرم و عاشورای حسینی


اداره کل امور فرهنگی نهاد همزمان با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن به ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی با انتشار پوستری در قالب طرح «این چند کتاب» دوازده عنوان کتاب مرتبط با این ایام را منتشر کرده است که علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور این کتاب‌ها را امانت گرفته و مطالعه کنند.

لطفا در وبلاگها و تابلوهای اعلانات و مراجعه حضوری اعضا این کتب را به اعضامعرفی نمایید.

                                                                                    




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ مهر ۹۴ ، ۱۰:۰۴
حسینعلی خودکار

تا کنون شنیده بودیم که جناب اقای مختار پور بمناسبت تولد همکاران طی تماس تلفنی این امر را خدمت کتابداران تبریک عرض می نمایند، اما در بازدید از وبلاگ یک کتابخانه متوجه شدم این مرد نازنین به همه امورات کتابخانه ها توجه داشته و به وبلاگ های کتابخانه ها نیز سرکشی می نمایند، لذا از شما عزیزان خواهشمندم در بروزرسانی وبلاگها، تهیه مطالب مناسب و معرفی خدمات ارائه شده کتابخانه های خود همیت بیشتری داشته باشید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ مهر ۹۴ ، ۰۹:۵۰
حسینعلی خودکار


پنج شنبه هفته گذشته کتابخانه کفعمی زاهدان میزبان 5 نفر از همکاران و کتابداران استخدامی آزمون 91 بود که قرار است بعد از گذراندن یک دوره کارآموزی یک ماهه به جمع کتابداران پرتوان و ساعی استانمان اضافه شوند.

در ابتدا این جلسه جناب آقای زید آبادی ضمن تسلیت ایام عزاداری آقا اباعبدالله الحسین ورود این همکاران به جمع کتابداران استان را تبریک گفت و به بیان فلسفه خدمت در جامعه پرداخت.

سپس کارگر کارشناس امور انجمنهای استان هم صدا با کتابداران به قرائت سوگندنامه پرداخت و پس از آن کتابداران به معرفی خود پرداختند، در ادامه برنامه بنده ضمن بیان موارد کلی در اداره کتابخانه، برخی از دستورالعملهای کاربردی و مهم کتابخانه را برای حاضرین در جلسه توضیح داده و در پایان از همکاران جدید آزمونی از مجموعه دستورالعملهای بعمل آمد.

                        

۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ مهر ۹۴ ، ۱۰:۱۱
حسینعلی خودکار

رئیس اداره کتابخانه های عمومی نیشابور از کمک 200 میلیون ریالی دکتر مروی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی خبر داد

اداره کتابخانه های عمومی نیشابور اعلام کرد: دکتر علی مروی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون انرژی مبلغ 200 میلیون ریال به کتابخانه های عمومی نیشابور اهدا کرد.

رئیس اداره کتابخانه های عمومی نیشابور با اعلام  این خبر گفت:این مبلغ  برای تجهیز کتابخانه های جدید التاسیس نیشابور صرف خواهد شد.

زمانی ادامه داد: نیشابور با دارا بودن 8 باب کتابخانه عمومی نهادی و هفت باب کتابخانه مشارکتی در سطح شهرستان ظرفیت بالایی برای جذب اقشار مختلف مردم به این مراکز فرهنگی دارد و کمک به کتابخانه های عمومی در واقع سرمایه گذاری فرهنگی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و نتیجه آن توسعه فرهنگی کشور است.

لازم به ذکر است انجمن خیرین کتابخانه ساز نیشابور نیز با هدف تامین نیازها و کمبودهای فرهنگی کتابخانه های عمومی نیشابور تشکیل شده است و شماره حساب های 70 /48486030  بانک ملت و  10275855 صندوق انصار القائم (عج) نیشابور به نام انجمن خیرین کتابخانه ساز نیشابور آماده دریافت کمک های نقدی خیرین بزرگوار می باشد.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۴ ، ۰۸:۲۴
حسینعلی خودکار

پس از نامه نگاری، تماس  و پیگیری فراوان سرکار خانم فیض آبادی مسئول کتابخانه ساحل چابهار، اولین بسته از انتشارات منتشران شامل 15 عنوانو 30 نسخه کتاب به ارزش 4920000 ریال دریافت گردید و جهت غنی سازی بخش کتب کمک درسی وارد مجموعه کتب کمک درسی گردید.

شایان ذکر است هماهنگی و پیگیری های لازم جهت دریافت کتب از سایر انتشاراتی ها کشور از سوی ایشان همچنان در دستور کار قرار دارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ مهر ۹۴ ، ۱۱:۲۷
حسینعلی خودکار