امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





۱۹ مطلب در دی ۱۳۹۴ ثبت شده است

وب سایت انجمن حامی: این بارسبد کتاب (ارسال برای صیادان در شناوران ماهیگیری)

کتابخانه حامی بهار همراه با شورا ، اداره شیلات و اهالی فرهنگ دوست روستای رمین، چابهار اقدام به ارسال بسته های کتاب برای صیادان نموده اند. (صیادان زمان زیادی در روی آبها و دور از خشکی  هستند.)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۴
حسینعلی خودکار

  ضمن تشکر از جناب آقای محمدی رئیس اداره شهرستان زاهدان فرمهای خام  حق عضویت مربوط به واحد اداری و مالی جهت بهره برداری لازم

به حضورتان ارائه می گردد.

                                                                        دریافت 

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ دی ۹۴ ، ۱۲:۱۳
حسینعلی خودکار


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۱۰:۱۰
حسینعلی خودکار


کتابداران ارجمند، همکاران گرامی سلام علیکم

از سعی و پیگیری و تلاش همه شما عزیزان در مدتی که از آغاز به کار مدرسه اینترنتی خواندن می گذرد، قدردانیم. امید داریم که تا کنون از مطالب و محتوای این مدرسه بهره گرفته باشید. 🌺با عنایت به گذشت چهار جلسه از عمر این دوره مدرسه و ارائه سری اول تمرین های دروس، و استفاده از نظرات و پیشنهادها و انتقادهای همکاران، جدول برنامه زمان بندی مدرسه تا پایان سال 94 به همراه نکاتی که بازگویی آنها ضروری است تقدیم حضورتان میشود. تقاضا داریم اطلاعیه‌ها و جدول زمان‌بندی را به دقت مطالعه فرموده و در اطلاع‌رسانی و ارائه مشورت به سایر همکارانتان ما را یاری رسانید.

با عنایت خداوند، محتوای این مدرسه مقدمه‌ای است تا همکاران با بهره‌گیری از آن و نیز از سایر تجربه ها و دانش‌های موجود برای نقش‌آفرینی مفید و متمایز در سال 95، سال خواندن، 📖 آماده شوند؛ ان‌شاء‌الله

 

1.  ماهیت مدرسه خواندن طوری است که فراگیران می توانند در هر زمان و هر مکان در آن مشارکت داشته باشند. برای همین به هنگام مطالعه دروس، انجام تمرین ها و حتی آزمون نهایی، استفاده از مطالب مدرسه، سایر منابع و مشورت با همکاران هیچ ایرادی ندارد. تا می‌توانید و زمان و فرصتتان اجازه می‌دهد با همکاران و دوستان، مشورت و هم‌فکری کنید؛ حتا در زمان پاسخ‌گویی به تمرین‌ها یا آزمون‌ها.

2.  اصل بر خواندن مطالب و بهره‌گیری از آنها در عمل است. طراحی این دوره به گونه‌ای است که همکاران فعالانه در مدرسه حاضر شده و با محتوای آن ارتباط دوسویه برقرار کنند.

3.   از انجام تمرین‌ها و ارزیابی نهایی نگرانی نداشته باشید. تمرین ها برای حفظ استمرار مطالب در ذهن شما ارائه می شود. ارزیابی نهایی نیز به شیوه ای نو، متمایز و کاربردی ارائه می‌شود. لذا استرس و اضطراب و نگرانی برخی همکاران در این موارد بی دلیل است.

4.  طبق برنامه جدول پیوست، اولین اتاق‌های آن‌لاین گفتگو با مدرسان در بهمن ماه برگزار می‌شود. شرکت در این برنامه اجباری نیست اما بسیار مفید و اثربخش است؛ آن را جدی بگیرید.

5. همه عزیزانی که موفق به ثبت نام نشده‌اند می توانند طبق جدول پیوست مجددا ثبت نام کنند. طبیعی است که این عزیزان باید زمانی فشرده‌تر را برای مطالعه دروس قبلی صرف کنند. برای این دسته از فراگیران و همچنین همه فراگیرانی که موفق به پاسخ به تمرین‌های سری اول نشده‌اند یا در حین انجام تمرین ها با مشکل مواجه شده‌اند، فرصتی جبرانی برای پاسخ‌گویی طبق جدول در نظر گرفته شده است.

6.  برنامه زمان‌بندی دروسی که جلسات آن به اتمام نمی‌رسد و همچنین ارزیابی نهایی کل دوره که در فروردین ماه سال 95 اجرا می شود، قبل از پایان سال به اطلاع همکاران رسانده می شود.

7.   از هفته آینده، مطالبی با عنوان «فقط برای خواندن» در بخش «کلاس های من» مدرسه ارائه می‌شود. این مطالب فقط برای خواندن بیشتر و ارتقای دانش عمومی شما همکاران است. این مطالب در دو بخش «این را هم بدانیم بد نیست که.....» و «زندگی اخلاقی» به صورت هفتگی ارائه می‌شود.

امیدواریم که در ادامه مسیر، با توان و جدیت و انگیزه بیشتر، حضور موفقی در این دوره داشته باشید. منتظر پیشنهادها و نظرات ارتقایی و اصلاحی همه شما عزیزان هستیم

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۹۴ ، ۱۰:۰۶
حسینعلی خودکار

اعضای شورای شهر فسا با اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی شهرستان فسا در جشنواره مردمی نذر کتاب شرکت کردند.

این جشنواره تا 22 بهمن ادامه دارد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۴ ، ۰۸:۵۵
حسینعلی خودکار

چرا کد کاربری کتابداران و کاربران در سامانه غیرفعال می‌شود و راه حل آن چیست؟

دلایل ذیل ممکن است یاعث غیرفعال شدن کد کاربری کتابداران و اعضای کتابخانه گردد:

1- اشتباه در وارد کردن رمز عبور
2- اشتباه در وارد کردن کد کاربری برای کتابخانه دوم و سوم و ... (برخی از کاربران در یک کتابخانه کتابدار هستند، در کتابخانه دیگر عضو، ممکن است با وارد کردن سه بار اشتباه رمز عبور، شناسه آن‌ها غیرفعال شود)
3- ذخیره شدن رمز عبور در مرورگر و عدم بروزرسانی رمز عبور جدید: کد کاربری ذخیره شده در مرورگر قابل مشاهده است اما رمز عبور نه، ممکن است شما به تصور اینکه رمز عبور شما نیز همان رمز جدید است روی گزینه ورود کلیک کنید، چون رمز  اشتباه است سیستم به شما اجازه وارد شدن نمی دهد. بعد از سه بار کلیک، سیستم شناسه شما را غیرفعال می کند. در این موارد بایستی رمز را دستی وارد کنید. و یا رمز ذخیره شده در مرورگر را آپدیت کنید.
4- وارد شدن با شناسه کاربری شخص دیگر در سیستم، ممکن است شما اشتباهی با شناسه کاربری شخص دیگری بخواهید وارد سیستم شوید. به خصوص در مواردیکه شناسه و رمز عبور در مرورگر ذخیره شده و سیستم به صورت مشترک مورد استفاده کتابداران قرار می گیرد.

راه حل: کلیک بر روی گزینه فراموشی رمز عبور و وارد شدن به ایمیل و مشاهده رمز عبور ارسالی از سامان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۹
حسینعلی خودکار

کانال تلگرامی سامانه مدیریت:

رعایت این نکات می‌تواند علاوه بر بهبود و تسهیل در ارائه خدمات به اعضاء، در تولید آمارها و گزارشات دقیق از سیستم برای کتابدار کمک کند.

1- بررسی سوابق فرد متقاضی عضویت:

سابقه فردی که به کتابخانه مراجعه کرده را بررسی کنید. در هنگام وارد کردن کد ملی، سابقه فرد به صورت پنجره بازشونده نمایش داده می‌شود. درصورتیکه فرد متقاضی، دارای بدهی است  و یا کتاب دیرکردی دارد، به وی تذکر دهید. دراین مورد مطابق دستورالعمل، و بخش‌نامه‌های ارسالی عمل کنید. کتابدار می‌تواند از عضویت مجدد شخصی که کتاب‌ دیرکردی یا بدهی زیادی دارد در کتابخانه جلوگیری کند و عضویت جدید وی منوط به تسویه بدهی یا بازگرداندن کتاب به کتابخانه باشد.

2-درج پست الکترونیکی صحیح و فعال فرد:

نشانی پست الکترونیکی را درهنگام ثبت نام فرد، درفیلد مربوطه وارد کنید. پست الکترونیکی به منظور فعال‌سازی شناسه کاربری فرد در سامانه، ارسال پیغام به وی، پشتیبانی و رفع مشکلات وی در هنگام کار با سامانه و اطلاع‌رسانی به افراد به منظور تازه های کتاب کمک شایانی می‌کند.  تکمیل این فیلد برای کلیه قابلیت‌ها و خدمات فعلی نرم‌افزار و سایر خدماتی که بعدها در سیستم قرار خواهد گرفت کمک خواهد کرد.

3- درج شماره تلفن همراه صحیح و فعال:

شماره تلفن فرد به منظور اطلاع‌رسانی و ارسال پیامک‌های اخطار دیرکرد ، پیگیری کتاب‌های دیرکردی و  سایر سرویس‌هایی که بعدها در سیستم قرار خواهد گرفت بسیار ضروری است.

4- اطلاعات شغل و مدرک فرد: ف

یلدهای مربوط به شغل و مدرک فرد را به دقت تکمیل و انتخاب کنید. دقت در تکمیل این فیلدها به تولید آمار دقیق از وضعیت اعضاء کتابخانه‌ها و بهینه‌سازی و بهبود ارسال منابع و کتاب‌های مورد نیاز به این دسته از افراد کمک خواهد کرد.

5- مشخصات معرف:

اسامی و مشخصات معرف فرد را حتما در فیلد مربوطه وارد کنید. گرچه این فیلد اجباری نیست اما به پیگیری کتاب‌های دیرکردی کمک فراوانی خواهد کرد.

6- وضعیت جسمانی:

در هنگام ثبت‌نام وضعیت جسمانی فرد را با انتخاب فیلد مربوطه مشخص کنید. دقت در انتخاب این فیلد در شناسایی افراد با نیازهای ویژه و خاص کمک خواهد کرد.

7- نوع عضویت:

انتخاب هر کدام از فیلدهای نوع عضویت وابسته به مقررات، دستورالعمل و بخشنامه‌های نهاد است. به صورت معمول، فرد به صورت عضو عادی و با پرداخت هزینه عضویت قادر به ثبت‌نام در کتابخانه است اما در شرایط دیگر، بایستی فرد مدارک و مستندات خود را ارائه کند و کتابخانه بر اساس مدارک وی نسبت به ثبت‌نام و اعمال تخفیف اقدام می‌کند. همچنین عضویت ویژه-رایگان  منوط به بخش‌نامه‌های نهادی است.

8-حق عضویت: 

پرداخت یا عدم پرداخت حق عضویت در چک باکس مربوطه مشخص شده است. در صورتی که فرد حق عضویت خود را پرداخت کرده است، چک باکس مربوطه تیک زده شده است. در غیر این صورت، حتما کتابدار بایستی تیک مربوطه را بردارد. در این حالت، حق عضویت به بدهی‌های فرد اضافه می‌شود.

9- تعداد امانت اضافه:

میزان امانت برای هر کتابخانه تا سقف 5 کتاب همزمان در سیستم تعریف شده است. اما این مقدار بر اساس نوع عضویت فرد و بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های نهاد، توسط کتابدار قابل افزایش (حداکثر تا 15 کتاب) است.

10- عکس عضو:

بعد از اسکن عکس عضو، نام فایل عکس را در سیستم به نام کاربری تغییر دهید.

11- تعریف علاقمندی‌ها:

انتخاب علاقمندی‌های فرد به اطلاع‌رسانی  مطلوب در خصوص منابعی که مرتبط با نیازهای خواندنی و مطالعاتی فرد است کمک می‌کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ دی ۹۴ ، ۰۸:۴۷
حسینعلی خودکار

تبلیغات سامانه مدیریت کتابخانه ها در شهر رشت

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۹۴ ، ۱۲:۳۴
حسینعلی خودکار


س) چگونه لیست کتاب‌ها را بر اساس وضعیت‌های آن‌ها (به طور مثال: وجین‌ فرسوده، محتوایی، برنگشته، امانت، ...) از سامان دریافت کنیم؟

 

ج) برای اینکه گزارش لیستی کتاب‌های وجین شده یا وجین‌های چهارگانه را از سیستم بخواهید، از گزارشات فهرست نسخ، گزینه وضعیت را انتخاب کنید و شرط تاریخ را روی تاریخ ویرایش نسخه قرار دهید، گزینه فیلتر  بر اساس تاریخ  را تیک بزنید و بازه زمانی مدنظر خود را نیز تعریف کنید.

 

س)  منظور از انتقال مدرک (تغییر عنوان) در ویرایش نسخه چیست؟: گاهی اوقات به دلیل برخی خطاهای تبدیل و تجمیع، عنوان کتاب دچار خطاها و غلط‌های املایی شده است یا کاراکترهای نامتعارف در  عنوان ایجاد شده است (به طور مثال: پرانتزها برعکس شده یا علائم و نقطه‌گذاری‌های زاید در آن وجود دارد ، ...) یا گاهی به هر دلیلی اشکالات فهرست‌نویسی برای یک رکورد رخ داده است (به طور مثال: عنوان یک کتاب با اطلاعات کتابشناسی توصیفی و تحلیلی آن همخوانی ندارد و یا عنوان متعلق به یک کتاب دیگر است، ...). همانطور که می‌دانید کتابدار نمی‌تواند اطلاعات کتابشناسی را تصحیح کند. به منظور رفع مشکل کتابداران در مواجه با عناوین غیرمتعارف، گزینه تغییر عنوان و یا انتقال مدرک در قسمت ویرایش نسخه قرار گرفته است.  همانطور که تصویر را مشاهده می‌کنید، عنوانی که باید اصلاح شود پرانتزهای آن برعکس است. کتابدار می‌تواند با جستجو، اطلاعات کتابشناسی عناوین که صحیح است را پیدا کند، شماره رکورد آن را وارد و نسبت به جابجا کردن عنوان اقدام نماید. همانطور که گفته شد  این جابجایی عنوان، برای عناوینی که با اطلاعات کتابشناسی توصیفی خود مرتبط نیستند و یا عنوان دارای غلطهای املایی و کاراکترهای نامتعارف و زاید است کاربرد زیادی دارد. 

نکته: کتابخانه موظف است شرایط و دستورالعمل عضویت سراسری را هم به صورت شفاهی به اعضاء ابلاغ کند و هم در تابلوی اعلانات کتابخانه قرار دهد. همچنین کتابخانه موظف است در خصوص عضویت سراسری اطلاع‌رسانی و تبلیغ نماید. در بازدیدهای دوره‌ای از کتابخانه‌ها، نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغ در این مورد و هر گونه نوآوری و خلاقیت در این زمینه مدنظر قرار خواهد گرفت و برای کتابخانه امتیاز درنظر گرفته خواهد شد

 

 

نکته مهم: کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های هر استان، بایستی با فهرست‌نویس ارشد استان در تعامل و ارتباط باشند. شخص فهرست‌نویس ارشد برای کتابداران بایستی معرفی شده باشد. تعدادی از درخواست‌های ارسال شده به بازخورد موید این نکته است که همکاران کتابدار با فهرست‌نویس استان خود آشنایی لازم را ندارند.

کتابدار ارشد فهرستویس استان سرکار خانم عسکری کتابدار کتابخانه آیت ا... کفعمی زاهدان می باشند.(تلفن کتابخانه: 33222448)

 

یادآوری یک نکته مهم:  برخی از بازخوردهای دریافت شده موید این نکته است که اعضاء در خصوص قابلیت‌های سامانه همچون امکان رزور، تمدید، مشاهده موجودی امانت، مشاهده جرایم آموزش ندیده‌اند یا توضیحات لازم به آن‌ها داده نشده است. در بخش «سوالات متداول»، ذیل منوی «تماس با ما» پاسخ بسیاری از پرسش‌های اعضاء ارائه شده است. این صفحه را می‌توانید پرینت کرده در اختیار اعضاء قرار دهید یا نسخه‌ای از آن را در تابلوی اعلانات کتابخانه نصب کنید. همچنین تاکید می‌شود در هنگام ثبت نام و تمدید افراد، توصیه کنید تا مندرجات این صفحه را مطالعه نمایند.


 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ دی ۹۴ ، ۱۳:۳۲
حسینعلی خودکار

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضائی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، روز چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴، از نخستین کتابخانه گردشگری در بافت تاریخی شهر یزد بازدید کرد.

 

این کتابخانه که با همت آقای رفیعیان با هدف ارایه منابع به زبان های دنیا پیرامون فرهنگ، هنر و معماری ایران افتتاح شده، روزانه مورد بازدید گردشگران خارجی از کشورهای مختلف قرار می گیرد.

 

علاقمندان جهت بازدید از این کتابخانه  منحصر بفرد می توانند به آدرس: شهر یزد، حدفاصل مسجد جامع و زندان اسکندر، جنب بوستان شاه ابوالقاسم مراجعه کنند.

 

یادآور می شود استفاده از منابع کتابخانه برای عموم مراجعه کنندگان رایگان است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ دی ۹۴ ، ۱۱:۲۴
حسینعلی خودکار