امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





کتابدار کتابخانه حزین‌بن عبدالله سیستانی شهرستان هامون مطرح کرد؛

رسالت کتابخانه و کتابدار در همراهی با بچه‌های مناطق محروم

کراپ‌شده - کتابدار هامون1

کتابدار کتابخانه حزین‌بن عبدالله سیستانی شهرستان هامون با اشاره به نقش نوجوانان مناطق محروم در معیشت خانواده‌ها گفت: در این شرایط ویژه، کتابخانه و کتابدار در هدایت این بچه‌ها و همراهی با آنان رسالتی سنگین برعهده دارد.

طاهره محمدحسنی، کتابدار کتابخانه عمومی حزین‌بن عبدالله سیستانی شهرستان هامون از استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به نقش کتابخوانی در توسعه جامعه گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی در پیشرفت و تعالی انسان و توسعه همه‌جانبه جوامع، بر کسی پوشیده نبوده و امروزه نیز افزایش رقابت‌های علمی در دنیا، هجمه‌های فرهنگی و تهدید ارزش‌های جامعه نیاز به افزایش سرانه مطالعه در کشور را بیش نمایان می‌کند.

این کتابدار، افزود: بچه‌های مناطق کم برخوردار به سبب شرایط ویژه زندگی و دسترسی کم‌تر به علم‌آموزی، سرگرمی و مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی، نیاز بیشتری به حضور در کتابخانه‌ها و برنامه‌های آن دارند.

محمدحسنی با اشاره به عضویت حدود ۱۵۰ عضو کودک و نوجوان در این کتابخانه گفت: کتابخانه حزین‌بن عبدالله سیستانی برای جذب بچه‌های روستا برنامه‌های متنوعی دارد که برگزاری کارگاه‌های نقاشی، کاردستی، قصه‌گویی و بلند خوانی بخشی از آن فعالیت‌ها است.

وی افزود: کتابخانه ما فعالیت‌های قرآنی پرمخاطبی دارد و حضور منظم یک مربی برای آموزش قرآن به بچه‌ها از برنامه‌های این کتابخانه است. عضویت چند مکبر نوجوان در  کتابخانه و تمرین قرآن و سرودهای مذهبی از دیگر فعالیت‌های ما به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: استفاده از اتاق اسباب‌بازی برای جذب بچه‌ها به فعالیت‌های مطالعه محور و اختصاص ساعاتی از هفته برای بازی و قصه‌گویی نیز از برنامه‌های پرمخاطب این کتابخانه برای ایجاد عادت مطالعه در کودکان به شمار می‌آید.

این کتابدار تأکید کرد: نخستین گام در علاقه‌مند کردن کودکان به خواندن و ایجاد علاقه به مطالعه در آن‌ها، انتخاب کتاب‌های شادی‌بخش و سازگار با روحیه جست‌وجوگر و پرتحرک این مخاطبان است. کتاب‌های خوانده‌شده برای کودک باید با روحیه پرسش‌ها و نیازهایش هم سو بوده و از  آموزش‌های خشک و مستقیم و پند و اندرز به دور باشد.

محمدحسنی یادآور شد: بهترین راه برای ورود کودک به دنیای کتاب، بلندخوانی منابع از سوی بزرگ‌ترها و خواندن جمعی است. این فرآیند کودک را با شیرینی مطالعه و لذت مشارکت در فعالیت با همسالانش، بیشتر آشنا می‌کند.

این کتابدار گفت: کتابخوانی برای بچه‌ها، ضمن رشد فرهنگ واژگان و افزایش قدرت تحلیل، تمرکز فکری مخاطب را نیز افزایش می‌دهد. یکی دیگر از فواید کتاب خواندن برای بچه‌ها آن است که این فعالیت، روشی برای آموختن مطالعه به آنها است. اگر کودک به سنی رسیده باشد که بتوان با او صحبت کرد، می‌توان برایش کتاب هم خواند.

وی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری دوره آموزشی باهم بخوانیم برای کتابداران گفت: در این دوره مطالب زیادی آموختم که پنجره‌ای نو به فعالیت عرصه کودک و نوجوان را به رویم گشود و دیدگاه تازه‌ای برای ادامه برنامه‌های کتابخانه در من به وجود آورد.

وی با اشاره به علاقه زیاد بچه‌های روستا به کتابخانه عمومی حزین‌بن عبدالله گفت: بچه‌ها حتی دقیقه‌ای را برای حضور در کتابخانه از دست نمی‌دهند. این کتابخانه، تک شیفت است و تا ساعت ۱۳ فعالیت می‌کند و بچه‌ها پس از تعطیلی از مدرسه، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ را در محیط کتابخانه می‌گذرانند.

این کتابدار تأکید کرد: بچه‌های روستاهای محروم شرایطی متفاوت از دیگر کودکان و نوجوانان دارند؛ بسیاری از آنان در کنار بزرگ‌سالان کار می‌کنند و اقتصاد خانواده به حضورشان وابسته است. تعدادی از اعضای فعال همین کتابخانه که چندی پیش در مدارس تیزهوشان پذیرفته شدند به دلیل این مشکلات، قادر به ادامه تحصیل در مرکزی دور از خانواده نیستند.

وی تأکید کرد: در این شرایط ویژه، کتابخانه به‌عنوان منبعی از کتاب‌های مفید نقش زیادی در آینده این کودکان و نوجوانان دارد و بخشی از رسالت سنگین هدایت و همراهی با این بچه‌ها بر عهده کتابدار است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۳۰
حسینعلی خودکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">