امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.
بایگانی
پیوندهای روزانه

امور کتابخانه های سیستان و بلوچستان

این وبلاگ جهت بهبود تعامل سازنده با کتابداران محترم استان سیستان و بلوچستان راه اندازی گردیده است.





یادآوری نکات

شنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۴، ۰۱:۳۲ ب.ظ


س) چگونه لیست کتاب‌ها را بر اساس وضعیت‌های آن‌ها (به طور مثال: وجین‌ فرسوده، محتوایی، برنگشته، امانت، ...) از سامان دریافت کنیم؟

 

ج) برای اینکه گزارش لیستی کتاب‌های وجین شده یا وجین‌های چهارگانه را از سیستم بخواهید، از گزارشات فهرست نسخ، گزینه وضعیت را انتخاب کنید و شرط تاریخ را روی تاریخ ویرایش نسخه قرار دهید، گزینه فیلتر  بر اساس تاریخ  را تیک بزنید و بازه زمانی مدنظر خود را نیز تعریف کنید.

 

س)  منظور از انتقال مدرک (تغییر عنوان) در ویرایش نسخه چیست؟: گاهی اوقات به دلیل برخی خطاهای تبدیل و تجمیع، عنوان کتاب دچار خطاها و غلط‌های املایی شده است یا کاراکترهای نامتعارف در  عنوان ایجاد شده است (به طور مثال: پرانتزها برعکس شده یا علائم و نقطه‌گذاری‌های زاید در آن وجود دارد ، ...) یا گاهی به هر دلیلی اشکالات فهرست‌نویسی برای یک رکورد رخ داده است (به طور مثال: عنوان یک کتاب با اطلاعات کتابشناسی توصیفی و تحلیلی آن همخوانی ندارد و یا عنوان متعلق به یک کتاب دیگر است، ...). همانطور که می‌دانید کتابدار نمی‌تواند اطلاعات کتابشناسی را تصحیح کند. به منظور رفع مشکل کتابداران در مواجه با عناوین غیرمتعارف، گزینه تغییر عنوان و یا انتقال مدرک در قسمت ویرایش نسخه قرار گرفته است.  همانطور که تصویر را مشاهده می‌کنید، عنوانی که باید اصلاح شود پرانتزهای آن برعکس است. کتابدار می‌تواند با جستجو، اطلاعات کتابشناسی عناوین که صحیح است را پیدا کند، شماره رکورد آن را وارد و نسبت به جابجا کردن عنوان اقدام نماید. همانطور که گفته شد  این جابجایی عنوان، برای عناوینی که با اطلاعات کتابشناسی توصیفی خود مرتبط نیستند و یا عنوان دارای غلطهای املایی و کاراکترهای نامتعارف و زاید است کاربرد زیادی دارد. 

نکته: کتابخانه موظف است شرایط و دستورالعمل عضویت سراسری را هم به صورت شفاهی به اعضاء ابلاغ کند و هم در تابلوی اعلانات کتابخانه قرار دهد. همچنین کتابخانه موظف است در خصوص عضویت سراسری اطلاع‌رسانی و تبلیغ نماید. در بازدیدهای دوره‌ای از کتابخانه‌ها، نحوه اطلاع‌رسانی و تبلیغ در این مورد و هر گونه نوآوری و خلاقیت در این زمینه مدنظر قرار خواهد گرفت و برای کتابخانه امتیاز درنظر گرفته خواهد شد

 

 

نکته مهم: کتابداران و مسئولین کتابخانه‌های هر استان، بایستی با فهرست‌نویس ارشد استان در تعامل و ارتباط باشند. شخص فهرست‌نویس ارشد برای کتابداران بایستی معرفی شده باشد. تعدادی از درخواست‌های ارسال شده به بازخورد موید این نکته است که همکاران کتابدار با فهرست‌نویس استان خود آشنایی لازم را ندارند.

کتابدار ارشد فهرستویس استان سرکار خانم عسکری کتابدار کتابخانه آیت ا... کفعمی زاهدان می باشند.(تلفن کتابخانه: 33222448)

 

یادآوری یک نکته مهم:  برخی از بازخوردهای دریافت شده موید این نکته است که اعضاء در خصوص قابلیت‌های سامانه همچون امکان رزور، تمدید، مشاهده موجودی امانت، مشاهده جرایم آموزش ندیده‌اند یا توضیحات لازم به آن‌ها داده نشده است. در بخش «سوالات متداول»، ذیل منوی «تماس با ما» پاسخ بسیاری از پرسش‌های اعضاء ارائه شده است. این صفحه را می‌توانید پرینت کرده در اختیار اعضاء قرار دهید یا نسخه‌ای از آن را در تابلوی اعلانات کتابخانه نصب کنید. همچنین تاکید می‌شود در هنگام ثبت نام و تمدید افراد، توصیه کنید تا مندرجات این صفحه را مطالعه نمایند.


 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۱۹
حسینعلی خودکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">